Pozycjonowanie i optymalizacja (określane też często jako SEO, od angielskiego Search Engine Optimization) to proces mający na celu wypromowanie strony w zasobach Internetu – a konkretnie w wynikach wyszukiwarki internetowej. Z uwagi na popularność, jaką od lat cieszy się korzystanie z Google, jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów reklamy i zaprezentowania swojego serwisu lub sklepu internetowego potencjalnym kontrahentom.

Jak to działa?

SEOCodziennie miliardy osób poszukują w Internecie różnego rodzaju informacji. Wpisują interesujące ich zapytanie (tzw. słowo kluczowe lub frazę) w wyszukiwarkę i po chwili uzyskują odpowiedź zwrotną – wyszukiwarka prezentuje im adresy tych stron internetowych, których zapytanie dotyczyło. Co ważne, najczęściej odwiedzanych jest zaledwie kilka bądź kilkanaście pierwszych witryn, które zostały zaprezentowane przez wyszukiwarkę. Tymczasem wszystkich stron, których dotyczyło zapytanie, jest w sieci tysiące, a bywa, że i setki tysięcy lub więcej. Odpowiednie wypromowanie serwisu sprawia, że po wpisaniu w wyszukiwarkę opisujących go słów bądź fraz, zostanie on wyświetlony w pierwszej dziesiątce wyników zwróconych przez wyszukiwarkę internetową. Ma to kluczowe znaczenie – im wyższa pozycja, tym popularniejsza i częściej odwiedzana jest strona. Wysoka pozycja ma znaczenie przede wszystkim dla firm i przedsiębiorców, jednak coraz częściej także osoby prywatne decydują się na promowanie swoich serwisów.

Metody pozycjonowania

Istnieje wiele różnych sposobów promowania stron, najczęściej jednak mówi się o metodach White Hat SEO i Black Hat SEO. Te pierwsze (White Hat) są zgodne ze standardami wyznaczanymi przez samo Google, ale jednocześnie wymagają znacznie więcej pracy włożonej w promocję, niż techniki Black Hat.

ARTEVIA jest firmą, która nie chodzi „na skróty”. Promujemy serwisy metodami najbliższymi do tych, zalecanych przez samo Google, pozycjonując strony w sposób przyjazny dla wyszukiwarki. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – techniki Black Hat SEO, choć potrafią szybko wypromować witrynę w Internecie, mogą równie szybko doprowadzić do nałożenia na nią kary (tzw. filtr lub ban). W przypadku filtra – można jeszcze stronę próbować wybronić (choć w tym czasie serwis nie jest łatwy do odnalezienia w Google, a co za tym idzie – traci potencjalnych klientów). W przypadku bana sprawa jest przesądzona – domena (czyli adres internetowy, którym posługuje się strona), zostaje po prostu na stałe usunięta z zasobów Google. Oczywiście należy pamiętać o tym, że każdy zabieg mający na celu „podciągnięcie” witryny na wyższe pozycje, który nie wynika z tzw. naturalnych działań, nie jest zbyt mile widziany przez właścicieli firmy z Doliny Krzemowej. W naszej pracy staramy się jednak nie przekraczać przesadnie granicy wyznaczonej przez Google. Stąpamy po „polu minowym” stworzonym przez wyszukiwarkę ostrożnie i do tej pory bezpiecznie przeprowadziliśmy przez nie kilkadziesiąt stron internetowych.

Co zatem robimy?

  • przede wszystkim optymalizujemy stronę, która ma być pozycjonowana. To pierwszy krok do pokazania wyszukiwarce, że witryna warta jest umieszczenia w jej indeksie. Dobieramy odpowiednie tagi opisujące serwis, przeprowadzamy dokładny audyt mający na celu sprawdzenie czy w kodzie strony nie ma błędów i czy przypadkiem na witrynie nie występują jakieś odnośniki kierujące do nie istniejących już podstron;
  • sprawdzamy stronę pod kątem treści, jakie się na niej znajdują. Jeśli uznamy, że warto zmienić nieco zawartość merytoryczną serwisu, stworzyć bardziej przyjazny system nawigacji lub po prostu nieco przeredagować tekst wyświetlany na stronie, informujemy o tym Klienta i wspólnie z nim decydujemy o nowym kształcie witryny;
  • przystępujemy do pozycjonowania w oparciu o własną, wypracowaną strategię, która jest zgodna z większością (uwaga: nie ze wszystkimi) zaleceniami Google. W żadnym wypadku nie wykorzystujemy metod ze wspomnianego wcześniej „Czarnego Kapelusza”.  Nie tylko nie chcemy ryzykować, że strona zostanie za stosowanie takich praktyk ukarana. Jesteśmy przeciwnikami spamu w każdej postaci, w tym również „śmieciowych stron” w wynikach wyszukiwania – zatem i sami go nie generujemy.

Koszty

Koszty związane z pozycjonowaniem są uzależnione od tzw. trudności słów kluczowych i fraz opisujących promowaną stronę (jak bardzo są konkurencyjne? ile firm promuje się na takie same frazy?), ale także od samej witryny, która ma być promowana. Dobrze zoptymalizowana strona, wartościowa pod względem merytorycznym i pozbawiona błędów w kodzie html, na pewno będzie bardziej przyjazna dla Google niż witryna o niskiej zawartości merytorycznej, długo wczytująca się w przeglądarkach i tym samym sprawiająca problemy z indeksacją.

Należy pamiętać, że promocja strony w Internecie wymaga indywidualnego podejścia do każdej witryny. Dlatego też jeśli zainteresowani są Państwo otrzymaniem od nas bliższych informacji związanych z promocją Państwa strony w zasobach Internetu, prosimy o przesłanie zapytania za pomocą formularza znajdującego się na podstronie Kontakt.